Sikkerhedsudstyr Hillclimb, manøvre- og specialprøver

Her finder du informationer og referater fra Hillclimb Gruppen.
Brugeravatar
SørenDuun
HMS 65-klassen A3
Geografisk sted: Bergmannsvej 101, 5700 Svendborg

Sikkerhedsudstyr Hillclimb, manøvre- og specialprøver

Ulæst indlæg af SørenDuun » 15. sep 2014, 14:34

Hej Hillclimbers.

Som det forhåbentlig er bekendt har vi i Rally Udvalgets regi udgivet Rallysportens cirkulære 2014.
I Cirkulæret er et afsnit der omhandler sikkerhedsregler for A og B klasser i Hillclimb, manøvre- og specialprøver.
Det er kapittel 18.

Ved det kommende hillclimb på lørdag d. 20/9-14, er Teknisk kontrol blevet pålagt, med særlig nidkærhed, at kontrollere
at deltagerbilerne overholder sikkerhedsreglerne 100 %
Det er en beslutning, at der ikke gives starttilladelse til nogen deltagerbil, der ikke opfylder sikkerhedsreglerne.
Denne beslutning bunder i, at det i anden sammenhæng er konstateret, at der deltager historiske biler som ikke opfylder sikkerhedsreglerne.

Jeg er overbevist om at det i HMS Hillclimb regi er "business as usual" både for deltagere og kontrollanter.
Men skulle der være en enkelt der ikke har f. eks seleknive, advarselstrekant, forbindingskasse, korrekt daterede seler, korrekt monteret brandslukker, eller andet nævnt i sikkerhedsforskrifterne, i orden og på plads, så er der kun en ting at sige til det:
Få det ordnet inden på Lørdag ellers bliver din køretur begrænset til turen til og fra teknisk kontrol !!

Cirkulærets afsnit om sikkerhedsudstyr er vedhæftet dette skriv.

Spørgsmål vedr sikkerhedsudstyret kan rettes til:
Teknisk kontrollant, Mikael Lerbæk
mail: Mikael Lerbæk [email protected]
tlf: 51313916

Vi ses på lørdag!
Mange hilsner
Søren Duun
HMS Vejsportsgruppe
Vedhæftede filer
Sikkerhedsudstyr A og B klasser.pdf
Sikkerhedsudstyr Hillclimb, manøvre og specialprøver
(39.16 KiB) Downloadet 382 gange

Brugeravatar
ulle300
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Sikkerhedsudstyr Hillclimb, manøvre- og specialprøver

Ulæst indlæg af ulle300 » 15. sep 2014, 19:14

:evil: Som deltager igennem de sidste 3 år, kan det virke meget besynderligt at Hill Climb, nu lige pludselig vil være ekstra årvågne mht.sikkerhedsudstyr!... Man skriver at man har kendskab til biler , som kører ,men ikke opfylder gældende regler :roll: , ja så meddel dog vedkommende at diverse ting ikke ses opfyldt....at resten af diverse HC kørere nu pludselig skal fokusere på noget, som konstant blir tjekket til diverse baneløb, det er bare ikke godt nok...vi ofrer rigtig mange penge på sikkerhed, m.m, forstår derfor slet ikke Sørens oplæg, man burde måske mere fokusere på diverse vognbøger... :roll: ,og kontrollere hvad der egentligt er tilladt i diverse klasser...Et lille spørgsmål: man skal medbringe advarselstrekant til HC...til hvad? Og hvornår har vi nogensinde brugt en sådan....Summasumarum, lad nu være med at gøre Hill Climb til mere end hvad det er, nemlig motorløb, hvor alle med glæden ved motorsport, kan deltage :D mvh. Ulrich.
Ulrich RS 1800

ChristianF

Ulæst indlæg af ChristianF » 16. sep 2014, 19:50

Hej Ulrich og andre

Den helt store forskel mellem Hillclimb, manvøre- og specialprøver og banesport, hvor mange deltagere normalt deltager, er, at bilerne blandt andet skal være udrustet således, at de må færdes på almindelig offentlig vej. Og der er advarselstrekanten obligatorisk.
Og vi der normalt deltager i rallysporten er tilsyneladende underlagt strengere tekniske-kontroller, hvis nogen har fået lov til at køre Hillclimb uden sikkerhedsreglerne har været overholdt.
Sikkerhed frem for alt. Sporten kan ikke bære, hvis nogen kommer til skade og dette helt åbenlyst kunne være undgået.

Mvh Christian

Brugeravatar
MadsJensen
Geografisk sted: Dronninglund

Ulæst indlæg af MadsJensen » 17. sep 2014, 21:58

Jeg kunne spørge Mikael, men jeg kan lige så godt spørge her hvis der er andre der har samme spørgsmål.
Jeg må erkende at jeg langt fra har styr på alle de regler der er, og hver gang man læser et regelsæt støder man ind i en reference til et andet regelsæt, og hvis man finder dette, så er der igen en reference osv. osv. Så jeg må erkende at jeg har givet op, og forsøger at stille op i god tro, og så håbe at de normalt venlige kontrollanter irettesætter mig på en venlig/bestemt måde, skulle der være en regel jeg har misset.

Det jeg er i tvivl om er min hjelm. Jeg var af den opfattelse at der var forskellige regler for A og B klasse med hensyn til hjelm, hvor man i A-klassen kunne køre med den billigste fra T-Hansen uanset hvor gammel den var, og at der kun var i B-klassen det var nødvendigt med godkendelse, og der var risiko for udløb.

Når man læser den vedhæftede fil ser det ud til at reglerne for hjelm er ens i A- og B-klasserne.

Jeg har selv en hjelm hvor godkendelsen er udløbet. Jeg fik den ikke forlænget da jeg ikke har planer om at køre B-klasse i den nærmeste fremtid, og at jeg var i den tro at det ikke var nødvendigt i A-klassen.

Skal jeg nu ud for at købe en ny hjelm inden lørdag?

MVH Mads Jensen
SAAB 99 '71

Brugeravatar
FinnK
Geografisk sted: Klampenborg
Kontakt:

Ulæst indlæg af FinnK » 18. sep 2014, 09:33

Hej Mads,

Dette er de klare regler for A klassen:

A-klasser:
• Advarselstrekant
• Sikkerhedsseler, minimum 3-pkt.
• FIAgodkendte hjelme, tidligere FIAgodkendte hjelme med udløb 31. december 2012 eller senere, eller nationalt godkendte hjelme ifølge tillæg10.
• Nødhjælpspakke, minimum indhold som Falcksnødforbindingskasse.
• Brandslukker med manometer ogminimum 2 kg. Nettoindhold, anbragt i kabinen eller bagagerum
Monteret jvf. Regl. 2 plt. 253.7.4.3.
• Specielle sikkerhedsseleknive eller 2 forsvarligt fastgjorte knive. Hvisder ikke deltager 2.kører, så kun én
kniv.

Ang. Hjelme, så kan man i A klassen køre med "e" mærkede hjelme, som vi hele tiden har kunnet - ingen ændringer i dette.

Husk dog altid : Reglerne er minimum krav - Man må godt købe noget bedre, for sin egen sikkerheds skyld !!
Finn Kristensen
Hillclimb Gruppen
Webmaster
OF-364
RS 2000

Brugeravatar
MadsJensen
Geografisk sted: Dronninglund

Ulæst indlæg af MadsJensen » 18. sep 2014, 11:43

Hej Finn og tak for hurtig tilbagemelding
Det er klar besked, hvilket er kærkomment i denne sammenhæng, så jeg er tilfreds "indtil videre". :)

Desværre er der knap så klar besked i de forskellige reglementer, især hvad angår A-klasser.
Jeg ser stadig ikke hvor A- og B-klassernes reglementer adskiller sig på dette punkt udfra det vedhæftede reglement. Læser jeg "Tekniske bestemmelser-Tillæg 10" (personlig udrustning) bliver forvirringen bare endnu større. :?

Men det er nok en diskussion vi må tage på et andet tidspunkt.

MVH Mads
SAAB 99 '71

Besvar