Forslag til udvidelse af 76-klassen til 81

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
HenrikC
Indlæg: 92
Tilmeldt: 27. jan 2008, 11:19
Kontakt:

Forslag til udvidelse af 76-klassen til 81

Ulæst indlæg af HenrikC » 3. nov 2009, 21:58

(indlæg også sendt pr. mail til HU og til deltagerne i 76-klassen)

I forlængelse af indlægget om 76-reglementet giver det mening at se på reglementet for hele perioden fra 72 til 81. Set ud fra historisk motorsport er FIA’s reglement fra 1976 (periode H2 og I) særdeles interessant, fordi det er gennemtænkt og velformuleret. Det medfører bl.a. at det er nemt at forstå, hvad man må og ikke må, og at bilerne er meget jævnbyrdige, når de bygges til dette reglement.

Jeg vil derfor foreslå, at man udvider 76-klassen til 81, og deler bilerne op i 3 divisioner:

C1: Periode H2+I (76 til 81) under 2500 ccm
C2: Periode H1 (72 – 75) under 2500 ccm
C3: Periode H1 (72 – 75) samt periode H2+I (76 til 81) over 2500 ccm

Der er alt at vinde, og intet at tabe for de eksisterende kørere i 76-klassen:

• Porscherne og de hurtige Escorter og BMW-en vil forsat være de hurtigste, fordi 75-reglementet (periode H1) er mere frit end 76/81 reglementet (periode H2 og I). De nye biler vil derfor ikke overtage dominansen i klassen, som kørerne i 71-klassen har frygtet ved sammenlægning med 76-klassen.
• Man undgår diskussionen om sammenlægning med 71-klassen, fordi 75/81-klassen vil blive stor i sig selv.
• Reglementsproblemerne med opdeling i H1 og H2 vil være løst
• Nye og spændende biler vil fylde klassen op, så diversiteten bliver større og det bliver sjovere at se på.
• Samme dækreglement for alle biler (slicks)
• Klasseinddelingen vil sørge for, at der fortsat kun er hurtige biler i klassen, og dermed undgår man de problemer, som man kender fra andre klasser, hvor der er stor forskel på hurtigste og langsomste mand.
• Det er muligt at bygge en konkurrencedygtig bil til den nye C1-klasse, der koster under ¼ million

Hvis der ikke er stemning for at udvide 76-klassen til 81, bør man stadig bringe DASU-reglement 9 i overensstemmelse med app. K og i stedet om-definere klasse C1, så den også omfatter biler ifølge H2-reglementet op til 2000 eller 2500 ccm (evt. kan C1 stadig omfatte H1 op til 1600 ccm).

Med venlig hilsen
Henrik Carlsen
AR Alfetta GT

Henrikcortina
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. mar 2008, 19:56
Geografisk sted: Broløkkevænget 15 5620 glamsbjerg
Kontakt:

Ulæst indlæg af Henrikcortina » 15. feb 2010, 14:42

Hej Henrik

Det lyder meget interessant det du der foreslår,men personligt mener jeg ikke at man bør udvide 76 klassen da det kun vil blive undnu svære for en"nybegynder" og komme til og køre historisk motorsport.
Der imod skulle i prøve og se lidt mere på C1 klassen, den fra 0-1600, den klasse kunne godt gå hen og blive meget spændende.
Min søn og har opdaget at Ford Escort mk 2 1600 Sport/RS Mexico homgennr 5586 kan køre i den klasse.
Den er homologeniseret med - 1600 kentmotor, 1600OHC Pinto,- og hold fast- BDA 1600!.
Det må da siges og være forholdsvis billigt og starte op med, da et Escort karosseri er til og få for penge.
Derud over kan nævnes Diverse Lotus´er,Alfa Romeo 1600 Guilia, Audi 80 GTE, Mini Clubmann 1275GT samt en masse andre.
Hilsen Henrik

Besvar