Uheldig forskel i 76-kl. mellem regl. 9 og App. K

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
HenrikC
Indlæg: 92
Tilmeldt: 27. jan 2008, 11:19
Kontakt:

Uheldig forskel i 76-kl. mellem regl. 9 og App. K

Ulæst indlæg af HenrikC » 3. nov 2009, 21:51

(indlæg også sendt pr. mail til HU og deltagerne i 76-klassen)
DASU reglement 9 adskiller sig fra FIA’s internationale reglement for historiske biler (app. K) og fra virkeligheden i 70’erne ved ikke at følge perioderne som beskrevet i app. K. Forskellen er, at man i det danske reglement 9 sammenlægger periode H1 (1972 – 1975) og H2 (1976) og at reglementet fra 1975 (periode H1) benyttes for hele periode H, altså også periode H2. I App. K benyttes forskellige reglementer for periode H1 og H2, hvilket er i overensstemmelse med de faktiske reglementer i 70-erne, hvor der pr. 1.1.1976 kom et helt nyt reglement for gr. 2/4.

Grunden til, at det har stor betydning for kørerne er, at 75-reglementet er meget mere frit end 76-reglementet. Anvender man det danske reglement for periode H som grundlag for at bygge en bil, der først er homologeret efter 31.12.1975, vil bilen være ulovlig udenfor Danmark. Dette gælder f.eks. for Opel Kadett GT/E, som der jo er flere af i DK, og Volvo 242, som nogen måske godt kunne finde på at bygge. De er begge homologeret som standardvogne første gang i 1976 (Kadett GT/E er dog homologeret i gr. 4 i 75, men i historisk perspektiv er det lidt søgt). Tilsvarende skal man undgå at anvende tillægshomologeringer fra efter 31.12.75, hvis bilen skal være lovlig uden for DK. Det forbavsende er, at Historisk Udvalg udmærket er klar over forskellen, men ønsker ikke at gøre noget ved det, mens man i stort set alle andre forhold følger app. K til punkt og prikke.

Jeg vil derfor foreslå, at DASU reglement 9 bringes i overensstemmelse med app. K. Det enkleste er at ændre DASU reglement 9, så det nuværende reglement for periode H kun gælder for periode H1 (72 til 75), mens DASU reglement 9 for periode I (77 til 81) udvides, så det også gælder for periode H2 (76).

Med venlig hilsen
HenrikC
Alfetta GT

Besvar