VW Golf GTI

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
azzkikr
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. maj 2005, 20:34

VW Golf GTI

Ulæst indlæg af azzkikr » 11. maj 2005, 20:46

Vil en VW Golf GTI 1.6 110 HK, årgang 1976, kunne gå ind i 76-klassen??

Brugeravatar
HMSwebmaster
Site Admin
Indlæg: 631
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:06
Kontakt:

Ulæst indlæg af HMSwebmaster » 12. maj 2005, 21:39

Hejsa,
Ja, det kan den hvis den er homologeret. Det er jeg dog lidt i tvivl om den er, men det kan du undersøge ved at kontakte DASU og bede om en homologeringsattest på bilen. Den beskriver også hvad der er tilladt at modificere på den.

Den vil dog nok få svært ved at konkurrere med de andre biler i klassen - så det er noget mere oplagt at køre clubrace med den.

CarstenLaursen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. dec 2004, 23:22

Ulæst indlæg af CarstenLaursen » 12. maj 2005, 22:45

Jeg er ikke expert udi homologeringattester, men så vidt jeg kan se på listerne over homologeringattester skal vi frem til januar 79 for at finde en Golf GTI. Er du sikker på at der var GTI'er i 76.
I 75 var der homologeret en Golf med en 1500 cc motor homologeringsnummer 5584.

Bortset fra det skal du være rigtig velkommen i 76-klassen.

Hilsen Carsten

jensv
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. maj 2005, 13:51
Geografisk sted: Roskilde

homologering

Ulæst indlæg af jensv » 13. maj 2005, 13:56

Golf GTI 1600CCM kom første gang i 1976, men jeg ved ikke om den er homologeret i det år?

Til rally som jeg kører, findes der en homologerings attest, for både gruppe 2 og 4 ændringer.

nummeret på homologeringen er A5172

Jeg er ikke klar over om clubrace anvender samme attester som rally?

P.S. sådan en 1588ccm motor kan yde op mod 175-180 HK i fuldt trim, med karburator nok omkring 160HK så der er da lidt spræl i sådan en gammel Golf.


Hilsen
Jens Villumsen
Hedelands Motorklub

Gæst

Homologering af Golf GTI

Ulæst indlæg af Gæst » 14. maj 2005, 13:03

En Golf GTI kan godt deltage i 76-klassen, og det vil være en hurtig bil i den foreslåede division til 1600 ccm.
VW Golf GTI type 17 (1588 ccm) har homologeringsnummeret 5731 og den er homologeret d. 1/11/76. Du må alene modificere den i henhold til app. J fra 1976, hvilket svarer til det nationale danske reglement for 76-klassen.

Mvh
Henrik Carlsen

azzkikr
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. maj 2005, 20:34

Ulæst indlæg af azzkikr » 14. maj 2005, 23:56

okay.. det var så svar på 1. spørgsmål.

2. spørgsmål: hvornår vil 76-klassen komme på programmet i samme løbs-weekend som de historiske-klasser hvor blandt andet HKH Joachim, og alle de andre. Og vil bilerne i 76-klassen komme til at køre i samme heat eller i et heat for sig selv?

Brugeravatar
HMSwebmaster
Site Admin
Indlæg: 631
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:06
Kontakt:

Ulæst indlæg af HMSwebmaster » 16. maj 2005, 15:39

Det er svært at spå - især om fremtiden.

76-klassen kører jo sammen med 65- og 71-klassen til HMS egne løb, det vil i år sige Djursland, Sturup og Knutstorp. Men jeg går ud fra at du mener DTC-løbene på Padborg Park og Jyllands-Ringen.

Det er jo i høj grad op til arrangørerne at vælge de klasser de gerne vil ha med, og så længe 76-klassen ikke har vist sig med et stabilt felt, så er de slet ikke på tale.

Hvis og når der blir opbakning til 76-klassen i et sådant omfang at der stiller 15-20 biler til start hver gang, så vil man nok se på det. Men tidsskemaet til DTC-løbene er så presset, at der kun kommer en ny klasse ind, hvis en anden ryger ud - og spm er så hvem det skal være.

Indtil videre er det blot vigtigt at 76-klassen viser sig bæredygtigt - forhåbentligt allerede om 14 dage på Djursland. :wink:

azzkikr
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11. maj 2005, 20:34

Ulæst indlæg af azzkikr » 16. maj 2005, 17:02

Tak for det gode svar Jørgen, det var lige hvad jeg skulle bruge.

Henrik Carlsen, skriver:

En Golf GTI kan godt deltage i 76-klassen, og det vil være en hurtig bil i den foreslåede division til 1600 ccm.
VW Golf GTI type 17 (1588 ccm) har homologeringsnummeret 5731 og den er homologeret d. 1/11/76. Du må alene modificere den i henhold til app. J fra 1976, hvilket svarer til det nationale danske reglement for 76-klassen.


Hvordan skaffes homologeringsattesten og app. J, så jeg kan se hvad der kan/skal modificeres ved bilen. Der skal selvfølgelig laves de sikkerhedsmæssige foranstaltninger, som bur, racersæder, H-seler osv., men i hvor står omfang må der laves motortuning, og hvilke støjkrav og forureningskrav skal bilen opfylde?

Planen er at impotere bilen fra Tyskland, og dermed bygge den op uden afgift, som jeg har læst mig til er fuldt lovligt så længe bilen kun bruges på baner.

Brugeravatar
HMSwebmaster
Site Admin
Indlæg: 631
Tilmeldt: 2. dec 2004, 16:06
Kontakt:

Ulæst indlæg af HMSwebmaster » 16. maj 2005, 17:53

Homologeringsattester får man ved henvendelse til DASU. De koster 500,-

76-klassens reglement 9.6 finder du under downloads på denne hjemmeside.

Der skal ganske rigtigt ikke svares afgift af biler der kører på baner - det er først hvis du vil deltage i hillclimb at bilen skal indregistreres og dermed svares afgift af.

jensv
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. maj 2005, 13:51
Geografisk sted: Roskilde

Ulæst indlæg af jensv » 17. maj 2005, 09:34

Vedr: afgift


Jeg kan oplyse at jeg for 4 år siden importerede en Golf fra Sverige i fuldt rallytrim.

Efter de nye afgiftsregler kom jeg af med 5250 kr i afgift som er det mindste kan kan komme til at betale.

Så skal du deltage i hillclimb er det ingen formue.


Hilsen
Jens Villumsen
Hedelands Motorklub

Besvar