dimensioner på rør til bur i ascona b

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
Gæst

Bur

Ulæst indlæg af Gæst » 3. dec 2006, 15:55

Hej,

Er man lidt fingersnild kan man selv fremstille sit bur.
Køber man sømløs trukne damprør er disse godkendt. Rørerne kan købes hos enhver vvs grosist.

Ved bearbejdning lukker man først den ene ende af med en prop. Derefter fylder man tørt sand i røret for derefter at lukke den anden ende. Nu varmer man røret op så det bliver rødglødende for så at trække det rundt om en trisse f.eks. et større rør der har den dimention som bukket skal have, men pas på der ikke kommer buler, hvilket normalt ikke kommer, hvis sandet er stampet godt sammen.

Eneste ulemper er dette bur er tungere end end et godkendt fia bur.

En udskrift med rørets data fra grosisten samt evn.t. en medfølgende rørprøve bør være nok til at overbevise teknisk kontrol at det er iorden.

Til slut, lad en specialist lave svejsningerne, ellers er det hele spildt arbejde.

I vores reglement viser man hvordan et godkendt bur skal fremstilles og dette er vel fordi man er velkommen til selv at forsøge, men ærlig talt kan det ikke svare sig, hvis man kan købe et færdig.

God fornøjelse.
Mogens Chr.

racerwannabee
Indlæg: 198
Tilmeldt: 9. maj 2005, 23:31
Geografisk sted: Roskilde

Re: Bur.

Ulæst indlæg af racerwannabee » 3. dec 2006, 16:16

knast skrev: Hvis den tekniske kontrol finder strækmærker i bøjningerne, bliver det ikke godkendt.

Knast
Det vigtigste er måske i første omgang om det bliver godkendt, men et eller andet sted er det vigitgste vel om hvorvidt skidtet holder hvis det går galt. Vedr. opvarmningen, og sandet, så god fornøjelse, jeg holder på valsningen i en profil-valse, da man her har støtte af røret i 3 valser, som har netop den diameter som røret selv, og giver derved max støtte til røret under forarbejdtningen.

N/

B-ate
Indlæg: 33
Tilmeldt: 30. nov 2006, 21:17

Ulæst indlæg af B-ate » 3. dec 2006, 19:19

tak for alle jeres svar

Jeg er selv udlært smed, så har godt og vel tjek på st.37 og st. 52 og deres forskellige egenskaber hvad angår svejse egnethed og div andre data på stål.

Men jeg er en abe når det kommer til at finde rundt i alle de her reglementer.

Bilen skal i starten bruges til clubrally, men med tiden nok til specialprøver...håber jeg da :wink:

Men hvis en af jer kan komme med et link eller noget til et regelsæt, gerne den omtalte med tegninger over de mest benyttede kryds osv. så ville det bare være alletiders.

På forhånd tak

knast
Indlæg: 374
Tilmeldt: 19. dec 2004, 17:30
Kontakt:

bur

Ulæst indlæg af knast » 3. dec 2006, 21:07

Hej.
du kan smide mig en mail, så skal jeg sende dig et komplet regelsæt for rally.
Der er ikke noget der hedder specialprøver mere, der findes.
1. Klubrally
2.rally.
3.DM rally.
Fælles for alle er at reglement 2.tekniske foreskrifter giver dig det hele.
Ellers smid en mail, eller ring. 30516570
Knast

Gæst

Bur

Ulæst indlæg af Gæst » 3. dec 2006, 22:36

Reglement 2 afsnit 253-8, som omhandler sikkerhed, finder man på DASU's hjemmeside .

http://www.dasu.dk/media/filebank/org/tm_253_210206.pdf

Desværre kan jeg ikke lige finde tegningerne som findes i reglementets hard core udgave.

Ikke alle står lige med en profilvalse, men gas og ilt plus en stor brænder bør findes på de fleste autoværksteder.

Min opskrift på bur er testet i en Ford Anglia på Knutstorp. To gange rundt i luften derefter lande på taget for igen at kurre 50 m op i et autoværn rundt i luften en gang mere for at lande på 4 hjul. Chafføren, (min datter), stod uskadt ud af bilen, men dog rystet over hændelsen.
Buret ( efter grundig inspektion ) har sit andet liv i en ny Anglia.

Hvem siger motorsport er farlig ?

Kom bare igang
Mogens Chr. (også udlært smed)

Brugeravatar
once11
HMS 65-klassen A2
Indlæg: 884
Tilmeldt: 14. dec 2005, 22:47

Ulæst indlæg af once11 » 3. dec 2006, 23:09

Jeg har selv bygget buret i min mainstream Citroen,af den samme type stålrør som jeg byggede motorcykelrammer af.
De er sømløse,stivere end øh-i ved nok,dyre som f..... ,men guddommelige at svejse i.
De er så solide at Mogens' søde datter garanteret ikke engang kan skramme dem.
De blev valset koldt og smedens kæmpe maskine var ved at hoppe op af gulvet.
Prisen var også noget stiv,så da turen kom til Escorten blev det FIA-bur fra Safety Devices.
De mange sikkerhedsregler og overholdelsen af dem,er vores sikkerhed og vores familiers tryghed,når vi er ude for at more os.
Mvh
Fritz Trøst Hansen

Frank
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10. dec 2004, 10:18

Ulæst indlæg af Frank » 4. dec 2006, 06:43

Jeg har netop bestilt et bur til Kadetten hos Lindebjerg, til kr 3829.- + moms. Det skulle være lagervare hos Sparco ,så her må det være muligt at finde et til en Ascona (og det er godkendt). Ellers er der et tysk firma der hedder Wiechers der laver bure, der fås det også i alu , blot lidt dyrere

knast
Indlæg: 374
Tilmeldt: 19. dec 2004, 17:30
Kontakt:

bur

Ulæst indlæg af knast » 4. dec 2006, 06:55

hej Frank.

Bortset fra prisen , som er yderst atraktiv, er et Alubur ikke tilladt mere i rallysporten, med mindre det er homolegeret på bilens homiolegeringsattest.
Der findes som sagt flere forskellige fabrikater, og hvad kan man selv lave for 4000.- dask.

Knast

Bentos
HMS Clubrace CR2
Indlæg: 339
Tilmeldt: 7. dec 2004, 17:39
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: bur

Ulæst indlæg af Bentos » 4. dec 2006, 12:23

knast skrev:Der findes som sagt flere forskellige fabrikater, og hvad kan man selv lave for 4000.- dask.
..også min holdning..
Og hvad der tit er mere interessant: Tiden kan bruges på andre detaljer - Der plejer at være nok at lave :wink:

Husk iøvrigt dørstivere. De findes sjældent på burene som standard, men købes ekstra. De er gode at have når en anden ramler ind i døren...
Mvh Bent Lishmann

#76 Alfetta GTV
Youngtimer Division 3

Brugeravatar
once11
HMS 65-klassen A2
Indlæg: 884
Tilmeldt: 14. dec 2005, 22:47

Ulæst indlæg af once11 » 4. dec 2006, 17:06

Yep Bent.Vores biler må nemlig veje homologerings-vægten inclusive buret,så den sparede tid skal altså bruges til at pille de 30-40Kg af selve bilen,så buret bliver "vægtløst".
Hermed en særlig hilsen til gutterne i HU,og tak.
Mvh
Fritz Trøst Hansen

Besvar