dimensioner på rør til bur i ascona b

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
Klavs
Geografisk sted: By-Lyngen, Blistrup - Græsted

Ulæst indlæg af Klavs » 8. jan 2007, 12:27

Hej

Nu er der skrevet en del om bure, jeg kan godt finde ud af hviken dimension mm. det skal være.
Der stå i reglementet at det skal være "koldtrukket sømløst kulstofstål" Spørgsmålet er nu bare, hvor meget kulstof skal der være i stålet ?

Mvh
Klavs
Manta A
1971

Gæst

Bur

Ulæst indlæg af Gæst » 8. jan 2007, 12:53

Mogens Christensen skrev: Køber man sømløs trukne damprør er disse godkendt. Rørerne kan købes hos enhver vvs grosist.

VVS grosisten kan oplyse dig alt omkring disse rør, sikkert også om kulstofindhold.

Din interesse omkring kulstof i rør ??????
Lad for gud skyld vær med at fremstille dem selv. Det kræver et helt stålvalseværk.

Sømløse rør er som hovedregel OK til Bur og dimensionerne kender du jo, alt andet forvirrer, forøvrig er der kulstof i alle jernrør og det er vel det der egentlig menes så man ikke bruger messing alu eller lign.

Hilsen
Mogens Chr

knast
Kontakt:

bur

Ulæst indlæg af knast » 8. jan 2007, 15:40

hej Mogens

Du er lidt fra sandheden, ved(rør)ende, indholdet af kul i rør mm.
Det forholder sig således, at indholdet samt strukturen af de kulstof der er i rørerne(stålet) afgør, om der er tale om almindeligt"skøjtejern" eller reelt stål.
mængden samt indholdet af kul, samt andre molykylære strukturer, som er tilsat jern (ferrit ) fortæller os hvilket stål der er tale om, samt dets styrke.
Deformeringen (hærdningen)som ses i strukturen af stålet(martensit struktur eller austenit)fortæller os om stålets styrke, contra flexibilitet/bøjelighed.
Når stål bøjes ændrer det struktur samt egenskab, og det er ikke alle slags stål der kan tåle at blive bukket koldt, uden at ændre egenskab.
Det er derfor der er krav om stålets beskaffenhed og styrke, samt hårdhes, som måles i brinell.
Damprør er kke nødvendigt stærkere i træk/deformering, end tyndvægede stålrør, men bare gode til at holde på tryk, men stålrør i tyndvæget udgave kan ved den rigtige legering, tåle mere deformering, og bedre optage slagpåvirkninger.
Selve materialet er samtidig ogsa mere hårdt, hvilket fremgår af stålets brinell-hårdhed.
Kunsten er at finde en rørtype som har bøjelighed uden at materialet ændrer struktur og mister styrken.
Knast.

Perb
Geografisk sted: Ringsted
Kontakt:

Bur

Ulæst indlæg af Perb » 8. jan 2007, 17:24

Har selv købt et til min BMW her og det er super fint http://www.customcages.co.uk/

Gæst

Bur

Ulæst indlæg af Gæst » 8. jan 2007, 21:25

Forsøgte at beskrive det så menigmand kan være med.

Sømløse rør findes ikke i blød bondejern.

Sømløse damprør er tilpas tykke (desværre også tunge) til bearbejdning hvor røret bevarer sin dimension. (Tidligere godkendt)

Tyndere rør kan man som amatør ikke bearbejde tilfredsstillende.

Andre f.eks. wannabe som var med på tråden tidligere, er professonel og har tilsyneladende adgang til en rørbukker til tyndere rør, som jeg forstod ham, ellers på med vanten og tænd for den store varmebrænder.

Hilsen
Mogens Chr.

Brugeravatar
once11
HMS 65-klassen A2

Ulæst indlæg af once11 » 8. jan 2007, 22:09

Der er masser af penge at spare ved at gøre tingene selv,og mange gode grunde til det.
Men sparer du på sikkerheden,bringer du ikke blot sig selv i livsfare,men din familie bliver ulykkelige.
Motorsporten kan heller ikke være tjent med ulykker der er fatale pga. dumhed.
Den tekniske-kontrollant der har klæbet et mærkat på en bil,der er klappet sammen under racet,får det svært.Det er desværre deres lod at skulle gennemskue vores billige løsninger,før det går galt.

HISTORISK....kun de bedste råvarer!
Mvh
Fritz Trøst Hansen

Bjarkeand

Re: dimensioner på rør til bur i ascona b

Ulæst indlæg af Bjarkeand » 13. mar 2013, 09:21

Jeg vil anbefale at købe et færdigbur, det er langt det billigste og nemmeste, som Mogens skriver at du skal finde nogen kraftige damprør og varmebukke dem vil jeg kraftigt fraråde, det er faktisk ikke lovligt at varmebukke alle buk skal være koldtrukne, TK kan da helt sikkert ikke se om dine rør er koldt eller varmebukket, men det er jo DIN sikkerhed det drejer sig om her. Iøvrigt er tykke damprør jo tunge, en rigtig racerbil skal jo ikke være en rambuk på 4 hjul, der er ligeledes også en grund til at karrosseri forstærkningerne har det minimums areal og tykkelse som de skal have, tvivler på det holder med et bur der er tungt som et lokomotiv. Husk hvis du alligevel kaster dig ud i selvbyggerburet at få certifikat med på rørene fra din stålleverandør, det kræves ved TK. Mvh. Bjarke

PalleG

Re: dimensioner på rør til bur i ascona b

Ulæst indlæg af PalleG » 13. mar 2013, 17:36

Hej..

Lige et par ord med på vejen.

Jeg har en rigtig god ven der laver bure, og som i kraft deraf har brugt ufatteligt med tid på at sætte sig ind i reglementerne vedr. Dette. Det skulle undre mig meget hvis han brugte al den energi på at hjemtage de rigtige rør ( som IKKE kan købes i DK, medmindre de hjemtages specielt mod en høj mer pris, eller man køber et helt læs) hvis de var så "let" tilgængelige.

"Knast" har faktisk ret i meget af det han skriver( Dog mener jeg ikke at et Alu bur under nogen omstændigheder må bruges mere).

Det er min opfattelse at der er alt for mange mennesker der ytrer sig uden de har deres basisviden på plads. Dette kan/kunne jo i dette tilfælde føre til at en mand der søger råd for forkerte informationer, og i værste fald bygger en bil der ikke er lovlig. Jeg ved godt at reglementerne er skrevet af jurister, og kan i mange tilfælde være svære at forstå for os"alm" mennesker. :) Men så må vi alle være bedre til at vejlede hinanden, men kun hvis vi er sikre på hvad vi siger er korrekt. Ellers er det bedre at tie, eller sige det ved jeg ikke.

Jeg er selv rimelig ny i den historiske del af sporten, men har brugt mange ( alt for mange :shock: ) timer på at læse App k - App j osv, osv. og hver gang man skimmer det er der noget der springer i øjnene. Men alene det at læse App K en gang imellem tror jeg er en god hjælp til os selv for lige at blive mindet om hvordan det nu er.

Dette er bestemt ikke skrevet for at fornærme nogen, men blot for at ytre mine meninger og holdninger. Og skulle jeg undervejs have "stødt" nogen, så er dette bestem ikke tilsigtet.

Besvar