dimensioner på rør til bur i ascona b

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
B-ate

dimensioner på rør til bur i ascona b

Ulæst indlæg af B-ate » 2. dec 2006, 22:24

Hej.

Jeg er ved at lave en ascona fra 1976.

Jeg skal have bygget et bur i den nærmeste fremtid, men har ikke været i stand til at finde nogle regler om min. krav på røret dertil. Hvad har i andre brugt??? og hvad er tilladt?

På forhånd tak for hjælpen

Gæst

Ulæst indlæg af Gæst » 2. dec 2006, 22:34

Hej B-ate,

Velkommen til. Du kan gå ind i menuen til venstre under "downloads" vælg reglement 9.4 (Hvis du skal køre Clubrace) Ellers er det beskrevet i DASU reglement 2 afsnit 253.8.

Pandaman

Ulæst indlæg af Pandaman » 2. dec 2006, 23:47

Om du kører club-race ell Historisk gælder de samme regler.
ønsker du hjælp?
kan jeg kontaktes på [email protected]
MvH
Thomas Wilken-Breinberg

http://formelvee.dk eller 2564 1788

Fenders? We don't need no stinking FENDERS!

Medlem hos dmhc

racerwannabee
Geografisk sted: Roskilde

Re: dimensioner på rør til bur i ascona b

Ulæst indlæg af racerwannabee » 3. dec 2006, 09:40

B-ate skrev:Hej.

Jeg er ved at lave en ascona fra 1976.

Jeg skal have bygget et bur i den nærmeste fremtid, men har ikke været i stand til at finde nogle regler om min. krav på røret dertil. Hvad har i andre brugt??? og hvad er tilladt?

På forhånd tak for hjælpen
Du skal være obs på at få stålet i den rigtige brudstyrke. Det er ikke bare stål 37 som foreskrives. Men stål med en håjere brudstyrke. (kan ikke lige huske hvor meget, men står også i reglementet.)

Det kan være lidt bøvlet at finde da stålfirmaerne ofte skal have det hjem fra tyskland.

Vedr. dimmensioner er det så vidt jeg husker enten ø38x2mm eller ø40x1,5mm.

Husk at der ikke må være deformationer på røret, efter bukkearbejdet.
(det er faktisk bedst hvis du har en profil-valse og så valser rørene i stedet for at bukke dem med en hydraulisk rør-bukker)

Lad være med at lade dig friste af at bruge st. 37. På FIA's hjemmeside er der en del billeder af bure som IKKE kunne klare mosten ved uheld. Og der er ikke rigtig nogen fortrydelsesmulighed når først man har behov for buret.

N/

Brugeravatar
once11
HMS 65-klassen A2

Ulæst indlæg af once11 » 3. dec 2006, 10:56

Der bliver jævnligt stillet spørgsmål eller søgt råd om opbygning af biler her på siden.
Kan vi ikke blive enige om,klart at tilkendegive hvad bilen skal bruges til?
Det er ofte der bliver søgt råd om en teknisk ting ,hvor vi sidder ved tastaturet og undrer om det er en Clubracer eller måske en baneracer.Det kunne også være til rally,eller blot en ældre bil til søndagstur på strandvejen.
Der kan være stor forskel på hvilket råd der er relevant,når det drejer sig om en Historisk bil eller en Club-raser.
I Club-raceren er der vistnok større muligheder for et bur der er svejset i ,med flere rør og punkter end i biler der kører efter det Historiske reglement.I det tilfælde ville jeg bygge det selv.
De Historiske biler ender helt sikkert på en international bane før eller siden,så her vil mit råd være at skaffe et færdigt bur med FIA certifikat.
Det giver alle en sikkerhed,ikke mindst for den kontrol-official der skal sikre sig at din bil er sikker for dig at køre race i.
Der har også en gunstig indflydelse på handelsværdien når du skal sælge.Det er attraktivt,for en køber når der er et bur i,der er fremstillet af et anerkendt firma.
Men husk at fortælle hvad bilen skal bruges til,så er det nemlig lettere for os at give det rigtige råd,om det så er dæk,bremseklodser,undervogns-setup eller hvad ved jeg.
Mvh
Fritz Trøst Hansen

knast
Kontakt:

bur

Ulæst indlæg af knast » 3. dec 2006, 11:43

Jeg er fuldstændig enig med Fritz, og jeg kan suplere med at oplyse dig, at såfremt du ønsker at deltage i vejsport(hill-climb, Historisk rally) så er kravet et F.I.A. godkendt bur.
I øvrigt tvivler jeg på, at du klan fremstille et bur for de penge et nyt godkendt koster, med mindre du fremstuiller det i almindeligt "skøjtejern" og bukker det i bliktudens rørbukker.
Knast

Bentos
HMS Clubrace CR2
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Ulæst indlæg af Bentos » 3. dec 2006, 12:39

hvj skrev:Hej B-ate,

Velkommen til. Du kan gå ind i menuen til venstre under "downloads" vælg reglement 9.4 (Hvis du skal køre Clubrace) Ellers er det beskrevet i DASU reglement 2 afsnit 253.8.
Vær lige opmærksom på, at det er reglementerne tilbage fra 2005, der ligger under downloads!
Reglementerne for 2007 er endnu ikke skrevet, men det bliver omtrent enslydende med 2006, som kan findes på DASUs hjemmeside, hvor de hele er samlet i reglement 9: http://www.dasu.dk/regado.jsp?type=page&id=239&menuid=6

Iøvrigt er jeg enig i, at med mindre du har virkeligt god forstand på sagerne (så ville du ikke have spurgt...;-)) - Så køb et godkendt bur...

Jeg formoder at du vil køre i 76-klassen, siden indlægget ligger i dette forum?
Mvh Bent Lishmann

#76 Alfetta GTV
Youngtimer Division 3

JørgenR
Geografisk sted: Århus

Ulæst indlæg af JørgenR » 3. dec 2006, 13:23

Hej til alle

Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er alle som kører en "mainstream" bil som for eksempel en mini. Når vi er ovre i historisk er der biler som buret ikke ligger på hylden i shoppen!

Som jeg se reglementet så er der 2 muligheder nemlig at købe et godkendt bur elle lave et selv. Hvis man køber et bur behøves det ikke at følge materiale diemensioner eller materiale typerne. Buret er i dette tilfælde sikkert ved teoretisk konstruktion (ingeniør arbejde) og tests som viser tilstrækkelig styrke. En fordel ved at købe et godkendt bur er at det kan være lettere med tilstrækkelig styrke.

Den anden mulighed er at bygge selv. For at opnå tilstrækkelig styrke er der rimeligt precise beskrivelser af materiale type og dimensioner som sammen med en række tegninger giver tilstrækkelig styrke og efter min mening sagtens kan være lige så godt som et købt bur. Sansynligvis vil det nok blive lidt tungere.

Jeg har tænkt mig at lave et bur selv til Renault Dauphine for der ligger ikke noget færdig bur til sådan en på hylderne! Til det skal man så bruge stål og der faktisk mange typer som kan anvendes ifølge FIA men jeg vil gerne høre fra erfarne hjemmebyggere. Det sært at få overblik over tålets egenskaber som for eksempel svejse egnethed og bukke egnethed.

Lad os høre fra de erfarne!

JørgenR

racerwannabee
Geografisk sted: Roskilde

Ulæst indlæg af racerwannabee » 3. dec 2006, 13:43

JørgenR skrev:Hej til alle

Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er alle som kører en "mainstream" bil som for eksempel en mini. Når vi er ovre i historisk er der biler som buret ikke ligger på hylden i shoppen!

Som jeg se reglementet så er der 2 muligheder nemlig at købe et godkendt bur elle lave et selv. Hvis man køber et bur behøves det ikke at følge materiale diemensioner eller materiale typerne. Buret er i dette tilfælde sikkert ved teoretisk konstruktion (ingeniør arbejde) og tests som viser tilstrækkelig styrke. En fordel ved at købe et godkendt bur er at det kan være lettere med tilstrækkelig styrke.

Den anden mulighed er at bygge selv. For at opnå tilstrækkelig styrke er der rimeligt precise beskrivelser af materiale type og dimensioner som sammen med en række tegninger giver tilstrækkelig styrke og efter min mening sagtens kan være lige så godt som et købt bur. Sansynligvis vil det nok blive lidt tungere.

Jeg har tænkt mig at lave et bur selv til Renault Dauphine for der ligger ikke noget færdig bur til sådan en på hylderne! Til det skal man så bruge stål og der faktisk mange typer som kan anvendes ifølge FIA men jeg vil gerne høre fra erfarne hjemmebyggere. Det sært at få overblik over tålets egenskaber som for eksempel svejse egnethed og bukke egnethed.

Lad os høre fra de erfarne!

JørgenR
Hvorvidt og hvor meget du kan bukke det kommer an på dimmensionen, så find først ud af hvad krav der er til dete, og lad os tage det derfra.
Der findes legeringer som er specielt lavet til at bukke. Du kan således have 2 rør med fulstændig sammen diameter og godstykkelse, og det ene kan du snilt bukke i en hydraulisk rørbukker, hvor det andet ligener en sommerhat efter du har været igang.

Jeg skal selv til at bygge bur til min bil, og regner med at købe et par længder rør hjem i alle størrelserne som er foreskrevet, og vil lave nogle forsøg inden for de næste par uger.
Generelt er det bedst at valse rørene, men det er også langt mere bøvlet, mht. at ramme de ønskede mål på konstruktionen, så jeg prøver begge dele, og ser hvordan det går, og tager det derfra.

Jeg kan smide lidt info op når jeg er kommet længere i forløbet hvis det har interesse.

N/

knast
Kontakt:

Bur.

Ulæst indlæg af knast » 3. dec 2006, 15:47

Hej.

Nu var det bare sådan, at jeg bare ville hjælpe , og om hvorvidt man kører i en mainstreambil eller ej, er det uden betydning, når der står en F.I.A. teknisk maskinkontrolant, og vil se dokumentation på det hjemmelavede bur.
Dukumentationen skal være godkendt af F.I.A. eller en institution godkendt af samme F.I.A.. altså ikke et brev fra den lokale smed, eller fra ens nabo.
Derfor syntes jeg( det er min personlige holdning) det er bedre at købe et færdigt bur med F.I.A. godkendelse, som ikke er ret meget mere kostbart end det man selv får fremstillet, hvis der er tale om betaling for arbejdet.
Et bur til en gammel Renault er ligesom en gammel Cooper S ikke hyldevare, ej heller til en Ascona, men flere af de firmaer som fremstiller bøjlerne, laver til næsten alle, og lur mig om ikke en af dem laver til en Renault.
Jeg ved 100% at de laver til Ascona både A og B modeller.
Pris til en mini er ca 6-7000.- dask og så er man sikker i enhver henseende, og jeg tror ikke et bur til en Ascona er meget dyrere.
csertificat, som kan godkendes af F.I.A. altså i ydertilfælde.
Jeg kan meddele, at såfremt der er tale om historiske rally under F.I.A. skal der være certifikat på buret, hvis i er uden for landets grænser.
Hvis i læser reglnemt 2, vil i opdage, at der stilles store krav til stålets beskaffenhed, og jeg tror ikke ,at rør af dette materiale, har samme kostpris som vandrør.
Hvis den tekniske kontrol finder strækmærker i bøjningerne, bliver det ikke godkendt.
Disse regler gælder for rallysporten, og om det er det samme for banesporten ved jeg ikke, men hvorfor tage risiko for en tudse eller 2.
Knast

Besvar