Gruppering i 76`klassen

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
Cavis
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. aug 2005, 02:21
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af Cavis » 25. sep 2014, 18:59

Er det korrekt forstået at biler til 76`klassen kører med Gr. 4 Homolegeringsattester..!?

Og at en Homolegeringsattest til denne klasse, kan være fra så sent som 31/12 1976..!?

Samt at de skal være produceret i min. 5.000 eksemplarer i hele deres produktionstid..!? Hvis ikke, hvad er så min..!?
Alfa Romeo 33 1.5 QV 85`1 (2 stk.)
Alfa Romeo 147 2.0 Rotrex SuperCup
Alfa Romeo 156 2.0 YT/SuperCup
Alfa Romeo GTV6 85´2
Alfa Romeo Tipo 33 recreation show
Nascar show
Maserati Merak - trackday
Alfa Romeo Sprint - trackday

HenrikC
Indlæg: 92
Tilmeldt: 27. jan 2008, 11:19
Kontakt:

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af HenrikC » 25. sep 2014, 20:59

Nej, det er ikke helt korrekt. I app. K afsnit 1.2 står der:

Appendix K applies to cars which are either original competition cars, or cars built to exactly the same specification as models with international competition history complying with the International rules of the period.

Det betyder i praksis, at en bilmodel skal have deltaget i et internationalt løb (det er også muligt at få godkendt en bil, der har deltaget i et større nationalt løb) i perioden for at den kan anvendes til historisk motorsport. For 76-klassen betyder det, at bilmodellen skal have deltaget i løb i perioden fra 1.1.72 til 31.12.76. Det er ikke særligt sandsynligt, at en bil, der er homologeret i november eller december 1976, har deltaget i et løb inden 31.12.76, men det er klart, at hvis den først er homologeret senere end 76, kan den under ingen omstændigheder være med i 76-klassen.

I både 71-, 76- og 81-klassen kan deltage bilmodeller homologeret i gr. 1, 2, 3 eller 4, så det er ikke kun gr. 4 biler, der kan deltage i 76-klassen. Der skulle produceres 500 eksemplarer i en periode på max 2 år for at en bilmodel kunne homologeres i gr. 4 indtil 1975, men kun 400 eksemplarer i 76. For at en bilmodel kunne homoologeres i gr. 1, skulle der produuceres 5.000 eksemplarer.

Hilsen Henrik C

Cavis
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. aug 2005, 02:21
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af Cavis » 26. sep 2014, 15:03

Tak for fyldestgørende svar Henrik.

Har 2 biler i tankerne, den ene:

Alfa Romeo Montreal er homolegeret (631 Gr. 4) enten 1/1 1972, eller den lidt senere (3044 Gr. 3) fra 1/4 1972. Den sidste er nok at foretrække pga. de 3 extentions.. Her burde der ikke være problemer med kørte races, set i forhold til datoer. Spørgsmålet her er mere om vi nænner at bygge den om til racer, set i forhold til forsyningssikkerheden af dele, samt omkostningerne heraf..

Den anden en Ferrari 308 GTB (648 Gr. 4) fra 1/11 1976 - her kan det blive spørgsmålet om den har nået at køre..?

Et sidste spørgsmål: DASU har ændret cc indelingen for 81/85' i klasse 2, til nu kun at omfatte biler fra 1600-2000 cc, hvor den før gik til 2500 cc. Det gør at den indkøbte GTV6, nu skal køre i klasse 3, mod ellers klasse 2, som den ligeledes gjorde i 80'erne. Jeg undrer mig over hvordan DASU kan ændre FIA regler, og om den 'originale' klasseindeling mon kan indføres igen..!?

Hilsen Claus
Alfa Romeo 33 1.5 QV 85`1 (2 stk.)
Alfa Romeo 147 2.0 Rotrex SuperCup
Alfa Romeo 156 2.0 YT/SuperCup
Alfa Romeo GTV6 85´2
Alfa Romeo Tipo 33 recreation show
Nascar show
Maserati Merak - trackday
Alfa Romeo Sprint - trackday

HenrikC
Indlæg: 92
Tilmeldt: 27. jan 2008, 11:19
Kontakt:

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af HenrikC » 26. sep 2014, 20:01

Hej Claus.

Alfa Romeo Montreal er selvfølgelig OK i 76-klassen, men det er ikke særligt sandsynligt, at Ferrari 308 er det. Man skal finde noget dokumentation, hvis man vil videre med det projekt.

Det er ingen FIA-regler for, hvordan divisioner i de forskellige klasser skal defineres, men der er en anbefaling i appendix I til app. K, som imidlertid ikke er et påbud. I Europæisk historisk motorsport anvendes anbefalingerne kun få steder, og der er ikke noget mærkeligt i, at HU i DASU vælger noget andet. Især grænsen ved 2500 ccm er diskutabel, fordi det kun er perioden fra 1982 til 1988, hvor denne grænse blev anvendt i ETCC (det Europæiske mesterskab for standardvogne). I peiroden fra 70 til 1981 blev der anvendt en grænse ved 2000 ccm, så set med historiske øjne er 2000 ccm grænsen mere anvendt end 2.500 ccm. For klasse 81/85, der dækker perioden fra 1977 til 1985, blev grænsen ved 2000 ccm anvendt de første 5 år, mens grænsen ved 2500 ccm blev anvendt de sidste 4 år.

I 81-klassen har der indtil nu været nogle få deltager i divisionen fra 1600 til 2000 ccm, men der har endnu ikke været deltagere i 85-klassen over 1600 ccm, så derfor den aktuelle inddeling. Noget tyder på, at 85-bilerne (81-85) kan være fremtiden, så måske burde det laves om, men det vil blive diskuteret i weekenden på Knutstorp, hvor kørerne ii de enkelte klasser er indkaldt til dialogmøder om bl.a. klasseinddeling.

Hilsen Henrik C

Cavis
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. aug 2005, 02:21
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af Cavis » 27. sep 2014, 15:30

Tak for sagligt svar Henrik

Det er en kammerat der er Ferrari kører i forvejen, som gerne ville køre med i 76`klassen, men det kommer nok at knibe ser jeg, med mindre vi netop kan finde løbsresultater fra den tid. Husker der er en historisk side et sted med netop de gamle resultater - husker så bare ikke siden, men den kan vel findes igen.. Og ellers får jeg så bare en ekstra konkurrent i 81´klassen når den tid kommer..

Er ikke selv på Knutstorp denne weekend, men har sendt mail med kommentarer med, så må vi se hvad det foreløbigt ender op med..
Alfa Romeo 33 1.5 QV 85`1 (2 stk.)
Alfa Romeo 147 2.0 Rotrex SuperCup
Alfa Romeo 156 2.0 YT/SuperCup
Alfa Romeo GTV6 85´2
Alfa Romeo Tipo 33 recreation show
Nascar show
Maserati Merak - trackday
Alfa Romeo Sprint - trackday

lassen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 9. nov 2011, 09:38

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af lassen » 27. sep 2014, 17:42

Hej Claus

Kunne det tænkes at være denne side du i havde tankerne?
http://www.racingsportscars.com/

Mvh Christian
1972 MG Midget Mk3 (fremtidig racer til 71-klassen)
1980 Toyota Starlet KP60 (racer til 86-klassen)

Cavis
Indlæg: 144
Tilmeldt: 4. aug 2005, 02:21
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af Cavis » 27. sep 2014, 19:45

Muligvis, men den jeg husker kunne man se alle de deltagende biler - måske man kan det til den linkede, men da har jeg så ikke fundet den funktion endnu..
Alfa Romeo 33 1.5 QV 85`1 (2 stk.)
Alfa Romeo 147 2.0 Rotrex SuperCup
Alfa Romeo 156 2.0 YT/SuperCup
Alfa Romeo GTV6 85´2
Alfa Romeo Tipo 33 recreation show
Nascar show
Maserati Merak - trackday
Alfa Romeo Sprint - trackday

lassen
Indlæg: 13
Tilmeldt: 9. nov 2011, 09:38

Re: Gruppering i 76`klassen

Ulæst indlæg af lassen » 27. sep 2014, 22:23

Hej igen

Prøv dette link i stedet:
http://www.racingsportscars.com/type/re ... 20GTB.html

Det skulle gerne vise alle resultater for en Ferrari 308 GTB
Men udfra hvad jeg kan se, så var den tilmeldt to løb i 76, men den deltog ikke. Udfra denne side deltog den i sit første løb i 77'

Mvh Christian
1972 MG Midget Mk3 (fremtidig racer til 71-klassen)
1980 Toyota Starlet KP60 (racer til 86-klassen)

Besvar