Alfa Romeo Alfetta 2.0 fra 1977 - Spørgsmål

Spørgsmål og diskussion vedr. 1976-klassen
[email protected]
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. okt 2013, 20:34

Alfa Romeo Alfetta 2.0 fra 1977 - Spørgsmål

Ulæst indlæg af [email protected] » 19. okt 2013, 21:17

Goddag,

Jeg er ved at få styr på de sidste hængepartier i garagen, og det betyder, at jeg så småt begynder og tænke på mit Alfetta-projekt, og vejen tilbage til motorsporten år 4 efter tvillinger.

Jeg har den nævnte bil stående, og jeg er i tvivl om homolgeringen, og om jeg bør køre 76- eller 81_klassen?

Jeg ved, at jeg træder nogen over tæerne, når jeg siger, at jeg ikke bare vil være med... Jeg vil være så godt med som muligt, og derfor tror jeg også, at 81-klassen nok er den rigtige, men hvad siger I? (76-klassen består kun af hårdtpumpede Escorter, så vidt jeg kan se?)

Mit alternativ vil være at "genopstå" i rallysprint, som jeg kender, og så bare kører i den historiske klasse... Men jeg er mest tændt på baneløbene, selvom startpenge, mulighed for sponsorpleje, transportomkostninger og geografi mm. taler for rallysprint.

Jeg håber, at nogen vil hjælpe mig hen mod den rette bås, og hjælpe mht. homologeringen, så jeg så småt kan begynde og forberede det hele... Vinteren er jo lang ;-)

På forhånd tak

Jacob

HenrikC
Indlæg: 92
Tilmeldt: 27. jan 2008, 11:19
Kontakt:

Re: Alfa Romeo Alfetta 2.0 fra 1977 - Spørgsmål

Ulæst indlæg af HenrikC » 20. okt 2013, 10:29

Hej Jacob.

Hvis det er den faceliftede sedan med de lidt firkantede kofangere, er det nok ikke det bedste udgangspunkt for en historisk racer. Alfetta 2.0 har homologeringsnummer 5663, men der er ingen tillægshomologeringer, og der er ikke noget, der tyder på at modellen har været anvendt til motorsport i perioden fra 77 til 81 (det er en forudsætning for at anvende en bilmodel i historisk motorsport). Alfa Romeo udviklede Alfetta 1,8 sedan-modellen i 73-74 til bane og kørte et par sæsonner i ETCC. Homologeringsattesen til Alfetta sedan med 1,8 motor (nr 5497) har mange interessante tillægshomologeringer. Den hører imidlertid hjemme i 76-klassen, hvor den aldrig bliver en vinderbil. Den er homologeret med et 16 V topstykke, og man har kunnet købe sådan en motor hos Turbomotors i Italien (pris 25.000 € plus moms) med ca. 230 hk på karburatorer. Bilen vejer desværre ca. én tons, så det er ikke tilstrækkeligt til at følge med en Escort RS 1600 med BDG-motor, 260 hk+ og en vægt på under 800 kg.
Hvis du gerne vil køre Alfetta i 81-klassen, skal det være en Alfetta GT/GTV (coupé) som den, jeg selv kører i. En vinderbil i 81-klassen koster under 1/3 af en vinderbil i 76-klassen, så der er lidt at tænke på. Hvis du vil have flere oplysninger om Alfetta til bane, send mig din mail-adresse på en SMS til 5115 7392.

Hilsen HenrikC

[email protected]
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. okt 2013, 20:34

Re: Alfa Romeo Alfetta 2.0 fra 1977 - Spørgsmål

Ulæst indlæg af [email protected] » 21. okt 2013, 10:01

Hej Henrik og tak for dit svar.

Min Alfetta GTV eller min GTV6 skal ikke bygges om til deciderede racere, så Alfetta Berlina'en er min eneste mulighed.

Men ud fra det du skriver, så bliver det åbenbart svært?

Du får min mail her, for jeg hører rigtig gerne mere omkring, hvad mulighederne er: js @ mop dk

Alternativet kunne være youngtimer... men det giver mig jo ikke adgang til CHGP :-(

PS. Jeg kan finde mange eksempler på Alfetta 2000 Berlina, der er blevet (og bliver) brugt til race, men det er nok ikke i FIA-regi så?

På forhånd tak

Jacob

Besvar