Fredagstræning og rulle start

Alt vedr. HMS inkulsiv generel Information fra HMS bestyrelse, løbsledelse, teknisk kontrollant og klasserepræsentanter
Brugeravatar
TH-junior
Geografisk sted: Ruds Vedby

Fredagstræning og rulle start

Ulæst indlæg af TH-junior » 23. aug 2019, 10:48

Hej,

Jeg havde i weekenden d. 17/18 september fornøjelsen at deltage i løbet ”Asfalt Classic” på Rudskogen-banen i Norge.
I den forbindelse gjorde jeg et par notater omkring nogle forhold vi kunne overveje herhjemme i Danmark.

Jeg vil dog først fortælle at en almindelig løbsweekend for en deltager i et norsk mesterskab andrager 1 tidtagning og 2 finaler. Vi har i sammenligning altså noget mere køretid herhjemme end i Norge.

1) Fredags træning
Om fredagen blev der afviklet træning på banen. 1 pas og formiddagen, fordelt på nogle sammenlagte klasser og 1 pas om eftermiddagen. Hvert pas kostede 500kr.
Kunne det være noget som skulle dyrkes herhjemme? Min indtryk var, at det kun krævede sparsomme ressourcer for løbsafvikleren, idet at der kun var yderst sparsomt med flagposter og redningsmandskab til stedet under træningen. Som jeg ser det, er det en win-win situation for både deltagere og løbsarrangør.
Deltagerne får mulighed for, for små penge, at få mere køretid på banen, samtidig med at løbsarrangøren får flere penge i kassen uden at skulle gøre den store indsats for det.

2) Rulle start for alle klasser
Jeg ved at emnet har været oppe før, men jeg vil nu alligevel prøve at rejse debatten. I Norge kørte vi med rulle start, også i standardvognsklasserne, og det fungerede rigtig fint. Jeg tænker derfor om ikke vi skulle prøve det herhjemme? Der kan være mange fordele ved dette, fremfor stående start. Man eliminerer faren ved en bil der staller på starten (spørg bare Jacob Wunderov) og man reducerer antallet af officials der skal løbe rundt på banen og sørge for at vi holde på de rigtige pladser, og på den rigtige måde – alt dette er jo klaret ved op-lining i depotet.
Så: Mindre risiko for startcrash og mindre behov for officials på banen. Skulle det ikke forsøges?
Med venlig hilsen
Jakob Teil Hansen
#60 / 76/81-klassen

Brugeravatar
ulle300
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Fredagstræning og rulle start

Ulæst indlæg af ulle300 » 23. aug 2019, 12:59

Hej Hansen.

Der er masser af gode ting ved rullestart, det store minus er dog, at der altid bliver snydt med hvornår man speeder op...Det er selvfølgelig en påstand, men jeg ved at i de løb jeg har kørt i Norge, Tyskland, Holland, Belgien, da er der altid nogle som ikke fatter en dyt af hvornår lamperne slukkes....i øvrigt opnår man typisk en, ikke uvæsentlig, højere hastighed, inden første sving...også er det folk glemmer at bremse i tide....ligegyldigt!!...måske, man tager dem jo bare senere i løbet....NOT...

Ved stående start har dommerne større mulighed for at kontrollere at tingene foregår korrekt, der er en risiko, ja helt klart, men min holdning er, at med de små gokartbaner vi har i DK, da er stående start på sin plads.

Dette indlæg skal kun ses som en tilkendegivelse af ovennævnte artikel fra Teil...fortsat god weekend, mvh Ulrich Andersen.
Ulrich RS 1800

Brugeravatar
TH-junior
Geografisk sted: Ruds Vedby

Re: Fredagstræning og rulle start

Ulæst indlæg af TH-junior » 23. aug 2019, 13:55

ulle300 skrev:Hej Hansen.

Der er masser af gode ting ved rullestart, det store minus er dog, at der altid bliver snydt med hvornår man speeder op...Det er selvfølgelig en påstand, men jeg ved at i de løb jeg har kørt i Norge, Tyskland, Holland, Belgien, da er der altid nogle som ikke fatter en dyt af hvornår lamperne slukkes....i øvrigt opnår man typisk en, ikke uvæsentlig, højere hastighed, inden første sving...også er det folk glemmer at bremse i tide....ligegyldigt!!...måske, man tager dem jo bare senere i løbet....NOT...

Ved stående start har dommerne større mulighed for at kontrollere at tingene foregår korrekt, der er en risiko, ja helt klart, men min holdning er, at med de små gokartbaner vi har i DK, da er stående start på sin plads.

Dette indlæg skal kun ses som en tilkendegivelse af ovennævnte artikel fra Teil...fortsat god weekend, mvh Ulrich Andersen.

Det er ganske givet at vi danske kørere skal opfriskes i reglerne for rulle start. Dvs. holde 2 LIGE rækker og en kort (men passende) afstand til den forankørende. Jeg tror dog at dommerne stadig har ganske udemærkede muligheder for at kontrollere for "tyvstart". Ved førermødet i Norge blev det gjort klart at starten kun gik (altså lyset slukker) hvis vi kørere placerede os korrekt. I modsat fald ville lamperne forblive tændt og så skulle vi køre en omgang rundt og gøre et forsøg mere.
Med venlig hilsen
Jakob Teil Hansen
#60 / 76/81-klassen

Besvar